12 listopada 2014

FSO POLONEZ / PRIMA - PREZENTACJA PROSPEKTÓW Z LAT 1978-1989

W Czytelni gościliśmy już prospekty Polonezów Caro i Polskich Fiatów 125p. Dziś przyszedł czas by przyjrzeć się również prospektom Poloneza będącego w produkcji ze zmianami do 1991 roku, czyli zanim do salonów wjechał hit ówczesnej sprzedaży - model Caro. Pierwsze Polonezy - nazywane również Borewiczami od nazwiska głównego bohatera serialu "07 zgłoś się" - w produkcji pojawiły się w 1978 roku z rolą następcy wysłużonego Dużego Fiata. Ładne i modne wówczas nadwozie Poloneza było właściwie jedyną nowością, ponieważ zarówno płyta podłogowa, jak i silniki wraz z rozwiązaniami technicznymi zapożyczone zostały z modelu 125p. Wystarczyło to jednak, by samochód już od pierwszego roku produkcji był oferowany na Zachodzie. W kolekcji autoArchiwum przechowywane są prospekty i foldery od pierwszych egzemplarzy FSO Poloneza z 1978 roku aż do Poloneza MR`89. Zapraszam do prezentacji, pod koniec której dostaniecie modelowego zawrotu głowy (MR`84-85-86-87-89), który nijak się ma do oficjalnej specyfikacji Poloneza.



Pierwszym folderem FSO Poloneza jaki otrzymałem lata temu do kolekcji była jednokartkówka wydana prawdopodobnie w 1978 roku



W 1978 roku oprócz tej jednokartkówki AGPOL - "nadworna" agencja wydawnicza FSO - wydał 2 wersje 4-stronicowego prospektu. Choć okładka jest bardzo podobna, wewnątrz są zupełnie inne. Zwróćcie uwagę na kierownicę, której w późniejszych rocznikach już nie stosowano

Pierwsza wersja - tu w języku duńskim






Druga wersja - tu w języku niemieckim





Jednokartkówka wydana w 1978 roku przez importera z Holandii



Nazwa samochodu "Polonez" została wybrana przez czytelników w plebiscycie zorganizowanym przez "Życie Warszawy" w 1978 roku. Do tego czasu wg wielu źródeł auto nosiło nazwę FSO Polski 1300/1500. Tymczasem we Francji jeszcze w 1979 roku używano pierwotnej nazwy wobec nowości z FSO. Zauważcie, że samochód nie nosi z tyłu żadnych oznaczeń, ani też nigdzie nie pojawia się nazwa "Polonez", za to kierownica jest już jak najbardziej "seryjna"







Polonez 1.5 - prospekt z 1983 roku wydany w 2 językach: rosyjskim i niemieckim






Prospekt z roku 1984 wydany przez FSO w różnych wersjach językowych - tu po angielsku





W tym samym roku belgijski importer wydał swój prospekt Poloneza. Co ciekawe - wizualnie stanowi serię z prospektem modelu 125p, lecz jest rozkładany w poziomie, podczas gdy 125p po rozłożeniu tworzy plakat







Docieramy do kolejnej ciekawostki. W kolekcji autoArchiwum są 2 jednokartkowe foldery Poloneza, których sesja zdjęciowa prawdopodobnie odbyła się w tym samym czasie. Zdjęcia przedstawiają Poloneza 1.5 LS, lecz w 2 różnych kompletacjach:

Lusterko zewnętrzne chromowane (data wydania - 1984)



Lusterko zewnętrze z tworzywa + wycieraczki na reflektorach (brak daty wydania)




W kolekcji jest jeszcze jeden folder Poloneza 1.5 LS. Jest on o tyle interesujący, że wydany był przez belgijskiego importera, w języku francuskim, jednak na zdjęciu są samochody przeznaczone na rynek brytyjski (z kierownicą po prawej stronie)



Prawdopodobnie też w 1984 roku wydano jednokartkowy folder Poloneza 1500 X. Niektóre źródła podają, że była to bogato wyposażona wersja dostępna w Polsce za dolary. Folder jest jednak w języku angielskim, co świadczy że prawdopodobnie oferowany był albo obcokrajowcom mieszkającym w Polsce Ludowej, albo gdzieś na rynku zagranicznym. 


O tym, że folder wydano prawdopodobnie w 1984 roku świadczy konstrukcja w tle za Polonezem - taka sama jak na folderze Polskiego Fiata 125p z roku właśnie 1984

FSO Polonez MR`85 - nowością był "nosek", przedni pas i zderzak z kierunkowskazami zapożyczone z wersji Coupe. Na uwagę zasługuje również emblemat na przednim grillu - taki jak w Coupe. Prospekt wydany w Danii. Dystrybucją samochodów z FSO zajmowała się tam sieć Saaba






Dochodzimy teraz do koktajlu modelowego - tak bardzo charakterystycznego dla żerańskiej FSO. Poniższe prospekty są dowodem na to, nie nie istnieje takie coś jak jednoznaczne określenie wersji Poloneza tylko bazując na jego roczniku MR`86, MR`87 czy nawet MR`89

No to zaczynamy. Brytyjski prospekt, w którym oferowano jednocześnie Poloneza z tylną klapą a`la MR`87 i "starym" przodem z prostokątnymi reflektorami oraz Poloneza (LE/Prima) MR`86, czyli starą klapą i "nowym" przodem






W Finlandii oferowano jednocześnie Poloneza (1.3 CE/CEX) z pełną specyfikacją teoretycznie stosowaną do 1984 roku (nawet nie ma okienka w słupku C) oraz Poloneza (1.6 SLE/SLE Special) MR`87





W 1989 roku wersja najuboższa "otrzymała" okienko w słupku C i klapę z MR`87, choć zachowała dalej przód z roku 1984. Ponadto zmieniło się nieznacznie jej oznaczenie z CE/CEX na SCE/SCEX. W ofercie równocześnie był też Polonez (SLE/SLE Special) MR`87. O MR`89 jeszcze nikt nie słyszał.








Podobnie w Holandii na początku 1989 roku sprzedawano jeszcze model MR`87. Jednak tam Polonez nazywał się oficjalnie FSO Prima







W końcu przyszedł czas na model MR`89. Tu holenderski prospekt FSO Prima Injectie z wtryskiem paliwa










Oba prospekty wydane zostały w roku 1989, lecz przedstawiają 2 "generacje": MR`87 i MR`89. Porównajmy obok siebie wybrane zdjęcia - dzięki temu bardzo łatwo dostrzeżemy różnice i niuanse między tymi dwoma modelami





FSO Prima Mark II to model MR`89 (teoretycznie nazwa Prima odnosiła się do MR`87, co nie było jednak regułą)




Również i w kraju wydawano foldery Poloneza MR`89 - choć były to jedynie jednokartkówki. W zależności od rynku samochód podpisywano FSO Polonez, bądź FSO Prima - zdjęcia były jednak identyczne niezależnie od rynku, nazwy i języka. Polonez MR`89 doczekał się 2 wydań jednokartkówki. Trudno mi jednak jednoznacznie stwierdzić roku wydania każdej z nich


FSO Prima 1.5 SLE




FSO Polonez 1.5 SLE




I na koniec pocztówka, jaką osobiście otrzymałem prosto z FSO. Niestety jakiś czas później wykorzystałem ją do zrobienia pudełka podczas lekcji ZPT w szkole... 



Miłośnikom Poloneza polecam wpis o wybranych prospektach Poloneza Caro:
(NIE)ZNANE PROSPEKTY POLONEZA CARO I POCHODNYCH




8 komentarzy:

  1. No proszę, a myślałem że o Polonezie wiem już wszystko, jednak człowiek uczy się całe życie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakub, widziałeś kiedyś prospekt Poloneza Coupe. Ja nie, ale jakiś czas temu na giełdzie modelarskiej gość wciskał mi, że taki prospekt ma (podobno to ten gość co kiedyś były jego zegary od Warszawy Ghia w Classicauto). Miał mi przesłać skan, ale nic nie przesłał. Pozdr Marcin

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, prospektu nie widziałem. Raz kiedyś mignął mi suplement do Instrukcji Obsługi jedynie. W przypadku takich "prospektów" lepiej uważać. Kiedyś był wysyp folderów Polskiego fiata 125p Monte Carlo, które okazały się fałszywkami (więcej o nich znajdziesz na www.fiat125p.pl )

      Usuń
    2. Jest tylko zdjecie Poloneza Coioe w prrospekcue z okazji 35 lecia FSO

      Usuń
  3. no właśnie to jest ten problem szczególnie dotyczący prospektów bez zszywek - łatwo je podrobić.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pierwsze egzemplarze Poloneza miały kierownicę od Fiata 132, bowiem kierownica zaprojekowana do Poloneza nie miała homologacji. Nie przeszła testów zderzeniowych.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo interesujące informacje jak też unikatowe zdjęcia nie osiągalne foldery reklamowe FSO Poloneza.

    OdpowiedzUsuń
  6. Skąd ty dorwałeś te stare dokumenty! Mega. Bardzo kultowe.

    OdpowiedzUsuń